fredag 16 oktober 2009

Provkörning Nya Polo


Idag provkörde jag en Polo md 1.4l maskinen.
Manuell låda och inte nån jätteutrustning på. Men iallafall.

Första känslan du får när du ser bilen är ju att den har en aggressiv front och ger ett rätt ballt uttryck. När du sen sätter dig i förarstolen så känner du verkligen igen vw känslan i kupén.
Det är gediget, om en lite sparsmakat.
Reglagen är lätta att hitta och du sitter hyffsat för att vara en "snål verner" bil :)

Växelspaken känns extremt lätt i handen och växlarna flyger i.
Bromsarna tar faktiskt riktigt bra och man får liksom smyga över med foten på pedalen för att inte sitta som katten Gustav i rutan :D

När man sen åker iväg så blir man lite förvånad över hur pigg bilen ändå känns trots sina 85 hk.
Den flyger smidigt fram på vägarna och har en bra komfort över gupp och småsten.

Nya Polo erbjuds i tre utföranden - utöver grundversionen även Masters samt GT.
I Masters-utförande ingår lackerade dörrhandtag och backspeglar; Lättmetallfälgar 15 tum; Polstrad instrumentpanel; Förvaringslådor under framstolarna; Delat/fällbart baksätesryggstöd 60/40; Elhissar även bak; RCD 310-radio inkl 6 högtalare; Färddator Plus; Däcktrycksindikator; 3-ekrad lädersportratt och växelspaksknopp samt Climatic luftkonditionering. 4-dörrar utan pristillägg.
Väljer man GT får man utöver allt som ingår i Masters även: 16-tums lättmetallfälgar Cartagena ; Dimstrålkastare; Sportstolar; Mittarmstöd fram; Multifunktionssportratt; Extra tygmattor; Statiskt kurvljus.

Bilen är ju relativt billig mot den kvalite´ som man faktiskt får och söker man en bra "flytta arslet bil" så är det här ett bra val.
Bilen har även longlife service, vilket betyder max 3000 mil/2 år och det är bra skit!

Slutligen måste jag säga att den är rätt rolig att köra, känns smidig som attan och har en riktigt bad ass attityd till utseende! :)

Summa:

3,5 ratt av 5 men skulle nog få mer om den hade haft den 7 växlade DSG lådan i provkörnings bilen :)

Inga kommentarer: