onsdag 14 oktober 2009

Folk i trafiken!

Alltså, ni får ursäkta... men vilka jävla idioter det finns därute enligt mig.
Eller idioter är kanske ett för starkt ord. Men de visar ingen hänsyn för andra, är egoistiska, kollar aldrig i backspegeln etc.

Jag sitter väldigt många mil i bilen varje år. Ca 7-10,000mil. Å det är rätt mycket för att vara vanlig privatperson som ej kör i arbetet.
På mornarna när jag åker till jobbet så upplever jag FLERTALET bilister som gör exakt samma fel. ALLIHOP!!!
Jag blir tokig!

De tittar sällan i backspegeln tex.
Jag ligger på motorvägen. Ligger i ca 120km/h och kommer ikapp en bil som har en stor och tydlig lucka fram till nästa bil. Tror ni han flyttar på sig? NEJ!!
WTF?
Om det finns en lucka för han att åka in i, i höger filen så kan han väl göra det? För uppenbarligen så kör jag fortare än honom eftersom jag kom ikapp?
Men neej, antingen tittar "han" inte i spegeln öht, eller så gör han det och ignorerar.
Om han är den som ignorerar och vet att jag är där bakom och tryckerså måste han göra detta av tre olika anledningar.

1. Han tycker inte jag borde köra fort. "Det är minsann 100km/h här, lugna dig flicka!!" och ligger då demonstrerande kvar. Trycker gärna på bromspedalen för att visa sitt missnöje med att jag ligger för nära.
Men!! OM han istället hade gått åt sidan, som man bör göra... hade han sluppit allt huvudbry.

2. Kollar inte alls i backspeglarna.
Varför gör man inte det? Är det inte ens förares skyldighet att ha koll åt alla håll i trafiken? Inte bara sitta med stel opererad nacke å glo precis rakt framåt. Detta är extremt farligt och man borde verkligen ta sig en funderare vad man gör i trafiken...

3. Han tror att hans super corsa från -91 med en 1,1l motor går fortare i nedförsbacken där borta och gasar så mycket han kan för att det ligger faktiskt en lastbil 500m längre fram, å den måste han ju om innan han kan släppa förbi mig?
Fattar han inte då att trafiken skulle skulle flyta på mycket bättre om han bara gick in till sidan och släppte förbi dom som åker fortare, för att sen köra ut själv när han kommer ikapp lastbilen?


Eller så har vi dom här som ligger i ytterfil trots att det är fritt i den innersta filen hur mycket som helst!!
Det är typ han å jag på flera kilometers avstånd, men som trots det vägrar flytta på sig fast man kommer i hög hastighet bakom. Nää, han ska minsann ligga där.
Så efter jag har legat där i mer än 5 min och gjort allt.
Legat en bit ifrån, legat extremt nära osv, så flyttar han sig inte ändå.
Vet ni vad jag gör då?
Jag kör om han på insidan! Å det tycker jag att gör med all rätt!! Eftersom den andra bilisten är så dum i skan´ å inte kan göra som man ska göra; underlätta för alla i trafiken - och flytta sig!!!!

Tycker ni att jag e dum nu?
Skriv gärna några rader om ni har några andra tankar, eller om ni tycker det är jag som har för bråttom etc.
Jag tycker verkligen inte att det är upp till andra bilister att säga åt MIG hur fort jag ska köra. Det är väl bättre om alla försöker underlätta för varandra med körningen istället, så blir alla nöjda.
Kan ge mig fan på att flera olycker händer bara för att man råkar ut för en sån människa som jag har skrivit om här ovan.
Observera dock att jag har skrivit om "han" som om det vore en manlig sak. Men det kan lika gärna vara en tjej, kvinna, tik :P

Så ... mina vänner.
Tänk på hur DU är i trafiken, bete dig mot andra så som du själv vill bli bemött!!

Tack & hej leverpastej!!

2 kommentarer:

Ammi sa...

*ler* Sitter å tänker på när jag körde hem från dig sist. Låg i ytterfil och så såg jag en bil komma rätt fort mot mig och det var fullt i mittenfilen. Paniiik :oP Men det ordna sig haha Men jag förstår vad du menar, och sen hatar dom när man kör om på insidan, men vafaaaan! Kör på tjejen! Kram!

Jinnie sa...

Hahaha, men då har du ju koll bakåt å flyttar på dig sen :)
Nej, dom blir inte glada när man kör om så! Hehehe...