måndag 28 september 2009

Nya Golf R


Nu har Volkswagen visat upp den starkaste Golf-versionen någonsin. Efterträdaren till Golf R32 heter Golf R, är fyrhjulsdriven, har fyrcylindrig turbomotor med 270 hästkrafter och accelererar från noll till 100 km/h på 5,5 sekunder. Trots det är förbrukningen hyfsat låg.


Nu vet vi hur Volkswagen Golf R ser ut tack vare 16 bilder som alldeles nyligen läckte ut på Internet, några dagar innan Volkswagen tänkte avtäcka bilen osedd på Frankfurtsalongen. Som vi kan se på bilderna så handlar det inte om en dekaltrimmad Golf GTI utan om ett ganska eget utseende med ny front med nästan ännu mer glupsk aptit. Baktill ser vi att det precis som på föregångaren R32 finns två centralt placerade ändrör, alltså inte samma konfiguration som på syskonbilen Scirocco R som presenterades i våras. Den har i stället två pipor på vardera sidan om diffusorn.

Gamla R32 är en Golf-modell som fått en viss kultstatus, inte minst på grund av att det saknats en modern uppföljare. Men nu har Volkswagen presenterat nya "Golf R" och det är en modell som överglänser R32 i det mesta!

Till skillnad mot konkurrenter som Ford Focus RS och Renault Sport Mégane tar Golf R hjälp av fyrhjulsdrift och det innebär förstås en viss viktbestraffning. Men jämfört med gamla R32, som hade en VR6-motor och 250 hk, är nya Golf R faktiskt 35 kilo lättare. Bränsleförbrukningen i turbofyran på 2,0 liter är också 20 procent bättre - 8,5 l/100 km - och CO2-utsläppet är reducerat från 225 g/km (R32) till 199 g/km (R).

Jämfört med en vanlig GTI har nya R-modellen starkare vevstakar, kolvar, större turbo, större spridare och även större laddluftkylare. Allt som allt resulterar det i 270 hk i toppeffekt vid 6.000 rpm, maxvridet på 350 Nm sträcker sig från 2.500 till 5.000 rpm. Med sexväxlad manuell låda går 0-100 km/h på 5,7 sekunder men väljer man dubbelkopplingslådan DSG sjunker tiden till 5,5 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Chassit har sänkts 25 millimeter jämfört med en vanlig Golf och ESP-systemet har två nya lägen för bankörning. Även styrningen har förbättrats för att ge snabbare respons. Standard används 18-tums fälgar med 225/40-däck, men det går att välja till 19 tum och 235/35-däck. Exteriört utmärker sig Golf R med större luftintag i fronten, varselljus med lysdioder, diffusor där bak och centralmonterade avgasutsläpp.

Leveranserna av Golf R ska börja vid årsskiftet men något pris har Volkswagen inte angett ännu.

Är dock lite besviken att de inte fortsatte på de fler cylindriga alternativen. Skulle inte nya femman sitta bra i denna golf? ;)


3 kommentarer:

Danjul sa...

Hahahah du med din jävla femma....
Den där blir nog riktigt fin :) men jag gillar inte rören i mitten, ser mycket råare ut som på vanliga GTIn på sidorna!!

Ammi sa...

Ååååh Ammi vill ha!!!

Jinnie sa...

Hehe, femma is tha shit ;) Yes Ammi! Det där vore nåt för dig, bara börja spara ;) :D